Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn – Apotheek Nieuwe Houthaven – Amsterdam

Welkom bij

Aan de cliënten van Apotheek Nieuwe Houthaven

APOTHEEK NIEUWE HOUTHAVEN WORDT SERVICEPUNT SPAARNDAMMER APOTHEEK

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij willen wij u informeren over een verandering met ingang van 1 oktober aanstaande.

Uiteraard wordt het zeer gewaardeerd dat u uw medicijnen door ons laat verzorgen. Ook in de toekomst willen wij u graag van dienst blijven. Vanaf 1 oktober wordt uw apotheek overgenomen door de Spaarndammer Apotheek en wordt deze een servicepunt van de Spaarndammer Apotheek.

Wat betekent dit voor u?
In de praktijk zult u weinig merken van deze verandering. Wij blijven op werkdagen geopend van 9.00 tot 17.00 uur, met een lunchpauze van 13.00 tot 14.00 uur waarin wij gesloten zijn. Aan de balie kunt u tijdens openingsuren uw medicijnen ophalen zoals u gewend was. Echter, u kunt niet meer een recept inleveren en de medicijnen direct mee naar huis nemen. De medicijnen worden klaargemaakt en gecontroleerd in de Spaarndammer Apotheek en de volgende ochtend naar het servicepunt gebracht, waar u ze kunt afhalen. Als u uw medicijnen toch direct wilt meenemen, kunt u het recept zelf inleveren bij de Spaarndammer Apotheek of het daarnaar toe laten sturen en het daar dezelfde dag afhalen. Ook is er de mogelijkheid om de medicijnen, indien nodig dezelfde dag, thuis laten bezorgen. Daarnaast blijft de kluisjesautomaat 24/7 beschikbaar om af te halen. Voor zelfzorgmedicijnen en -adviezen en andere handverkoopproducten kunt u straks nog steeds terecht bij het servicepunt. Onze zeer ervaren en gekwalificeerde assistente Rwida Mohamed blijft uw vertrouwde gezicht aan de balie en zij zal u graag van dienst zijn. De verandering betekent dat wij helaas afscheid moeten nemen van de apotheker en de tweede assistente. Joep Giesen, de apotheker van de Spaarndammer Apotheek, zal vanaf 1 oktober ook uw apotheker zijn.
Uiteraard hebben wij deze verandering ook besproken met de huisartsen van het gezondheidscentrum en zijn zij op de hoogte van de aangepaste werkwijze. De prikpoli in de apotheek blijft geopend op de bekende dagen en tijden.
Heeft u nog vragen?

Wij hopen u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd. Als u toch nog vragen heeft, kunt u deze stellen aan de balies van Apotheek Nieuwe Houthaven en de Spaarndammer Apotheek (Spaarndammerstraat 59, 1013 TA Amsterdam) of telefonisch: 020-8202021 (Apotheek Nieuwe Houthaven) of 020-6829454 (Spaarndammer Apotheek).

Tel: 020 – 820 20 21
Fax: 020 – 820 20 26
E-mail: info@apotheeknieuwehouthaven.nl

Maatregelen in verband met het Coronavirus

  • In de apotheek zijn er maatregelen genomen i.v.m. het Covid-19 virus. Maximaal 2 mensen tegelijk in de apotheek en houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen!
  • Zorg dat uw arts/specialist het recept elektronisch aanlevert! Papieren recepten worden niet verwerkt.
  • Patiënten met klachten (hoesten, benauwdheid of koorts) dienen NIET naar de apotheek te komen, maar iemand anders te sturen of neem per mail / telefonisch contact op met de apotheek!
  • Indien u voor een medicijn moet betalen deze contactloos per pin betalen.

Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn

Krijgt u een medicijn voor de eerste keer mee van de apotheek? Dan krijgt u aan de balie uitleg over uw medicijn. Door dit begeleidingsgesprek kunt u veilig en bewust uw nieuwe medicijn gebruiken.

Elke patiënt is anders. Dus medicijngebruik is maatwerk. De apotheekmedewerker checkt of uw medicijn bij u past, of de dosering klopt, of er geen wisselwerkingen optreden met uw andere medicijnen. Dan legt de apotheekmedewerker uit hoe u het medicijn goed kunt gebruiken. Voor veilig medicijngebruik is het begeleidingsgesprek van levensbelang.

Onderdeel van de zorg die de apotheker verleent als u voor het eerst een medicijn meekrijgt, is een begeleidingsgesprek. U krijgt dit adviesgesprek ook als u een medicijn wel eerder gebruikte, maar de laatste keer meer dan 1 jaar geleden is. Officieel heet dit ‘Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. U kunt het onder die naam terugvinden op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Is het gesprek verplicht?

Ja, van apothekers en apotheekmedewerkers wordt verwacht dat ze een begeleidingsgesprek voeren. Anders mogen ze het medicijn in principe niet meegeven.

Inhoud begeleidingsgesprek

In het begeleidingsgesprek bespreekt de apotheekmedewerker met u wat u van uw medicijn kunt verwachten. Hij of zij vertelt iets over:

  • De werking van het medicijn;
  • Hoe het medicijn moet worden gebruikt en de dosering;
  • Mogelijke bijwerkingen;
  • Meer eetlust.
  • Eventuele andere bijzonderheden, adviezen of waarschuwingen;
  • Eventuele wisselwerkingen met andere medicijnen die u gebruikt.

Op de rekening van uw zorgverzekeraar ziet u:

  • De kosten van het medicijn zelf;
  • De kosten voor de apotheekzorg (Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw medicijn).

De precieze kosten verschillen per verzekeraar en vallen meestal onder uw eigen risico. Neem voor vragen over de kosten contact op met de klantenservice van uw zorgverzekeraar.

Het maakt niet uit of u dure of goedkope medicijnen krijgt. De apotheker ontvangt een vast bedrag. Niet voor de pillen. Maar voor de zorg die hij levert. Zo krijgt u onafhankelijk advies.

Bron: apotheek.nl