Privacy- en cookieverklaring – Apotheek Nieuwe Houthaven – Amsterdam

Welkom bij

Aan de cliënten van Apotheek Nieuwe Houthaven

APOTHEEK NIEUWE HOUTHAVEN WORDT SERVICEPUNT SPAARNDAMMER APOTHEEK

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij willen wij u informeren over een verandering met ingang van 1 oktober aanstaande.

Uiteraard wordt het zeer gewaardeerd dat u uw medicijnen door ons laat verzorgen. Ook in de toekomst willen wij u graag van dienst blijven. Vanaf 1 oktober wordt uw apotheek overgenomen door de Spaarndammer Apotheek en wordt deze een servicepunt van de Spaarndammer Apotheek.

Wat betekent dit voor u?
In de praktijk zult u weinig merken van deze verandering. Wij blijven op werkdagen geopend van 9.00 tot 17.00 uur, met een lunchpauze van 13.00 tot 14.00 uur waarin wij gesloten zijn. Aan de balie kunt u tijdens openingsuren uw medicijnen ophalen zoals u gewend was. Echter, u kunt niet meer een recept inleveren en de medicijnen direct mee naar huis nemen. De medicijnen worden klaargemaakt en gecontroleerd in de Spaarndammer Apotheek en de volgende ochtend naar het servicepunt gebracht, waar u ze kunt afhalen. Als u uw medicijnen toch direct wilt meenemen, kunt u het recept zelf inleveren bij de Spaarndammer Apotheek of het daarnaar toe laten sturen en het daar dezelfde dag afhalen. Ook is er de mogelijkheid om de medicijnen, indien nodig dezelfde dag, thuis laten bezorgen. Daarnaast blijft de kluisjesautomaat 24/7 beschikbaar om af te halen. Voor zelfzorgmedicijnen en -adviezen en andere handverkoopproducten kunt u straks nog steeds terecht bij het servicepunt. Onze zeer ervaren en gekwalificeerde assistente Rwida Mohamed blijft uw vertrouwde gezicht aan de balie en zij zal u graag van dienst zijn. De verandering betekent dat wij helaas afscheid moeten nemen van de apotheker en de tweede assistente. Joep Giesen, de apotheker van de Spaarndammer Apotheek, zal vanaf 1 oktober ook uw apotheker zijn.
Uiteraard hebben wij deze verandering ook besproken met de huisartsen van het gezondheidscentrum en zijn zij op de hoogte van de aangepaste werkwijze. De prikpoli in de apotheek blijft geopend op de bekende dagen en tijden.
Heeft u nog vragen?

Wij hopen u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd. Als u toch nog vragen heeft, kunt u deze stellen aan de balies van Apotheek Nieuwe Houthaven en de Spaarndammer Apotheek (Spaarndammerstraat 59, 1013 TA Amsterdam) of telefonisch: 020-8202021 (Apotheek Nieuwe Houthaven) of 020-6829454 (Spaarndammer Apotheek).

Tel: 020 – 820 20 21
Fax: 020 – 820 20 26
E-mail: info@apotheeknieuwehouthaven.nl

Maatregelen in verband met het Coronavirus

  • In de apotheek zijn er maatregelen genomen i.v.m. het Covid-19 virus. Maximaal 2 mensen tegelijk in de apotheek en houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen!
  • Zorg dat uw arts/specialist het recept elektronisch aanlevert! Papieren recepten worden niet verwerkt.
  • Patiënten met klachten (hoesten, benauwdheid of koorts) dienen NIET naar de apotheek te komen, maar iemand anders te sturen of neem per mail / telefonisch contact op met de apotheek!
  • Indien u voor een medicijn moet betalen deze contactloos per pin betalen.

Privacy- en cookieverklaring

Privacy- en cookieverklaring

In deze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel. Tevens staat in de privacyverklaring opgenomen welke rechten u hebt.

Wij raden u aan deze verklaring zorgvuldig te lezen.

 

Privacybeleid Apotheek Nieuwe Houthaven

De apotheek verwerkt gegevens om goede farmaceutische zorg te kunnen leveren aan cliënten. Daarbij verwerken wij privacygevoelige informatie, ook wel persoonsgegevens genoemd. In sommige gevallen werken wij daarbij samen met andere organisaties of bedrijven.

Wij vinden het van groot belang dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Persoonsgegevens worden door ons dan ook zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Daarbij houden wij ons aan de eisen uit de privacywetgeving. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij:

  • duidelijk vermelden voor welke doeleinden wij persoonsgegevens verwerken. Dat doen wij via deze privacyverklaring;
  • het verzamelen van persoonsgegevens beperken tot alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • u eerst vragen om uitdrukkelijke toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken in gevallen waarin uw toestemming is vereist;
  • uw gegevens niet doorgeven aan derde partijen, tenzij dat nodig is om de gevraagde dienst te kunnen leveren of wanneer wij daar wettelijk toe verplicht zijn;
  • wanneer wij uw gegevens delen, afspraken maken met derde partijen om er o.a. voor  te zorgen deze niet voor andere doeleinden worden gebruikt;
  • passende beveiligingsmaatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen en dat ook eisen van partijen die in opdracht van ons persoonsgegevens verwerken;
  • uw recht respecteren om uw persoonsgegevens op uw aanvraag ter inzage te bieden, te corrigeren of te verwijderen.

 

Gebruik van persoonsgegevens

 

Doeleinden

Om goede farmaceutische zorg te kunnen verlenen, verzamelen wij persoonsgegevens van u. Dit is noodzakelijk voor het verstrekken van medicatie, om contact met u op te nemen en de facturatie te verzorgen. Omdat wij niet alle diensten zelf leveren, maar voor sommige diensten andere dienstverleners inschakelen, is het soms nodig om gegevens te delen. Als u bijvoorbeeld medicatie ophaalt bij een dienstapotheek, zullen wij uw medicatiedossier delen. Wij doen dit uitsluitend met uw toestemming.

Voor wie geldt deze privacyverklaring?
Deze privacyverklaring geldt voor al onze cliënten. Daarnaast is deze privacyverklaring ook van toepassing wanneer u een bezoek brengt aan onze website, een voormalige cliënt bent, cliënt wil worden of wilde worden, maar dit uiteindelijk niet is gebeurd en wij voor uw apotheek waarnemen.

Persoonsgegevens

Afhankelijk van de diensten die u bij ons gebruikt, kunnen wij de volgende persoonsgegevens van u verwerken:

  • NAW-gegevens
  • geboortedatum
  • BSN
  • leeftijd
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • geslacht
  • gegevens over medicijnen en hulpmiddelen
  • medische gegevens
  • naam van uw zorgverzekeraar
  • IBAN
  • Informatie, die u zelf invult, bijvoorbeeld in het contactformulier

 

 

Toestemming

Wij mogen niet zomaar persoonsgegevens van u verwerken. Daar hebben wij een legitieme reden voor nodig. Vaak vloeit dit voort uit de behandelovereenkomst of een wettelijke verplichting. Soms is dit gebaseerd op uw uitdrukkelijke toestemming.
Wij kunnen u voor verschillende zaken toestemming vragen. Wij vragen u toestemming om uw gegevens te delen met andere zorgverleners. Wij hebben ook toestemming nodig indien u medicijnen ophaalt voor een ander. U moet toestemming geven voordat wij gegevens delen met een dienstapotheek, zodat u daar medicijnen kunt ophalen.
Voor kinderen onder de 12 jaar vragen wij toestemming van één van de ouders. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar vragen wij toestemming aan het kind samen met één van de ouders.

 

U kunt uw toestemming op elk moment weer intrekken. Indien u niet akkoord gaat, of uw toestemming intrekt, kunnen we u niet goed van dienst zijn. Passende zorg kan enkel geleverd worden als alle relevante gegevens beschikbaar zijn. Bovendien zijn wij verplicht om een medicatiedossier aan te leggen om de kwaliteit van (toekomstige) zorg te waarborgen.

 

U kunt op www.volgjezorg.nl toestemming geven of intrekken voor de beschikbaarstelling van gegevens in het gegevensuitwisselingsysteem LSP (Landelijk Schakelpunt) aan diverse partijen.

Verstrekking aan derden

Wij geven de door u verstrekte gegevens door aan derde partijen, als dat noodzakelijk is voor de levering van de door u gevraagde diensten. Wij kunnen uw informatie delen via ons uitwisselingssysteem met een dienstapotheek, het ziekenhuis, de huisarts, een waarnemend arts of andere zorgverleners. Wij delen deze gegevens enkel als u toestemming heeft gegeven om de gegevens met de betreffende partij te delen.

Ook kan noodzakelijk zijn dat gegevens worden gedeeld met derden, zoals een leverancier of een administratiekantoor. Wanneer wij uw gegevens aan een derde verstrekken, zorgen wij er o.a. (met een overeenkomst) voor dat uw gegevens niet voor andere doeleneinden worden gebruikt. Ook komen wij hierin overeen dat uw gegevens worden verwijderd, zodra ze niet meer nodig zijn.

Verder zullen wij de door u verstrekte gegevens niet aan andere partijen verstrekken, tenzij dit wettelijk verplicht of toegestaan is.

 

Beveiligen en bewaren

Zorgaanbieders hebben een beroepsgeheim en mogen in de basis niets doorgeven aan anderen. Al onze medewerkers die cliëntgegevens verwerken of daarvan kennis nemen, hebben zich verplicht tot geheimhouding.

 

Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot uw persoonsgegevens te beperken. Zo zorgen wij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot de gegevens, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is en dat onze veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden. Via logging houden wij bij wie uw gegevens in heeft gezien. Deze logging wordt minimaal 5 jaar bewaard.

 

Zorgaanbieders zijn verplicht om medische dossiers, waaronder het medicatiedossier, 20 jaar te bewaren. Als de wettelijke bewaartermijn is verlopen en u niet langer cliënt bij ons bent, worden de gegevens vernietigd. Indien u cliënt blijft, bewaren wij de persoonsgegevens in het kader van toekomstige medicatie uitgaven.

Websites van derden

Deze privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met deze website zijn verbonden. Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met uw persoonsgegevens omgaan. Wij raden u aan de privacyverklaring van deze websites te lezen alvorens van deze websites gebruik te maken.

 

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina's van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers of die van de betreffende derde partijen teruggestuurd worden.

Google

Via onze website worden cookies geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de Analytics dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Wij gebruiken deze dienst niet voor ingelogde gebruikers. Wij hebben Google niet toegestaan de verkregen Analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten, wij laten de IP-adressen anonimiseren en hebben een bewerkersovereenkomst met Google gesloten. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Wij hebben geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derden. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien zij hiertoe wettelijk worden verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerkt. Leest u de privacyverklaring van Google (welke regelmatig kan wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.

De informatie die door Google wordt verzameld, wordt overgebracht naar en opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Privacy Shield principles en is aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.

Gebruik van permanente cookies

Met behulp van permanente cookies kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek op onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoeft u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kunt u verwijderen via de instellingen van uw browser.

 

 

Gebruik van sessie cookies

Met behulp van sessie cookies kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.

Uw rechten en vragen

U heeft recht op (elektronische) inzage in uw gegevens. Ook heeft u het recht tot verbetering, aanvulling of verwijdering van uw persoonsgegevens. U heeft het recht om informatie te krijgen wie uw gegevens heeft ingezien (logging). Hierbij kan het voorkomen dat het niet mogelijk is om (volledig) te voldoen aan een verzoek (bijvoorbeeld als uw inzage leidt tot een inbreuk op de privacy van anderen). Na ontvangst van uw verzoek ontvangt u binnen vier weken een overzicht van uw persoonsgegevens.

 

Als u naar aanleiding van deze privacyverklaring contact met ons wilt opnemen of als u gebruik wilt maken van één van uw rechten, dan kan dat via onderstaande contactgegevens.

 

Apotheek Apotheek Nieuwe Houthaven
Telefonisch 020 – 820 20 21
E-mail info@apotheeknieuwehouthaven.nl
Post Revaleiland 42 1014ZG Amsterdam
Functionaris Gegevensbescherming Mw. E.M.C.H. de Waal

 

 

Autoriteit Persoonsgegevens

Natuurlijk helpen wij u graag verder als u klachten hebt over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan hebt u op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. U kunt hiervoor contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Wijzigingen in deze privacyverklaring

Wij kunnen deze privacyverklaring van tijd tot tijd wijzigen. Wijzigingen zullen op onze website worden gepubliceerd. Uw gegevens gebruik wij nooit zonder toestemming voor andere doeleinden.

Het is daarom aan te raden om deze privacyverklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.

 

Inwerkingtreding

Deze (vernieuwde) privacyverklaring is in werking getreden op 13-08-2020.