Toestemming – Apotheek Nieuwe Houthaven – Amsterdam

Welkom bij

Aan de cliënten van Apotheek Nieuwe Houthaven

APOTHEEK NIEUWE HOUTHAVEN WORDT SERVICEPUNT SPAARNDAMMER APOTHEEK

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij willen wij u informeren over een verandering met ingang van 1 oktober aanstaande.

Uiteraard wordt het zeer gewaardeerd dat u uw medicijnen door ons laat verzorgen. Ook in de toekomst willen wij u graag van dienst blijven. Vanaf 1 oktober wordt uw apotheek overgenomen door de Spaarndammer Apotheek en wordt deze een servicepunt van de Spaarndammer Apotheek.

Wat betekent dit voor u?
In de praktijk zult u weinig merken van deze verandering. Wij blijven op werkdagen geopend van 9.00 tot 17.00 uur, met een lunchpauze van 13.00 tot 14.00 uur waarin wij gesloten zijn. Aan de balie kunt u tijdens openingsuren uw medicijnen ophalen zoals u gewend was. Echter, u kunt niet meer een recept inleveren en de medicijnen direct mee naar huis nemen. De medicijnen worden klaargemaakt en gecontroleerd in de Spaarndammer Apotheek en de volgende ochtend naar het servicepunt gebracht, waar u ze kunt afhalen. Als u uw medicijnen toch direct wilt meenemen, kunt u het recept zelf inleveren bij de Spaarndammer Apotheek of het daarnaar toe laten sturen en het daar dezelfde dag afhalen. Ook is er de mogelijkheid om de medicijnen, indien nodig dezelfde dag, thuis laten bezorgen. Daarnaast blijft de kluisjesautomaat 24/7 beschikbaar om af te halen. Voor zelfzorgmedicijnen en -adviezen en andere handverkoopproducten kunt u straks nog steeds terecht bij het servicepunt. Onze zeer ervaren en gekwalificeerde assistente Rwida Mohamed blijft uw vertrouwde gezicht aan de balie en zij zal u graag van dienst zijn. De verandering betekent dat wij helaas afscheid moeten nemen van de apotheker en de tweede assistente. Joep Giesen, de apotheker van de Spaarndammer Apotheek, zal vanaf 1 oktober ook uw apotheker zijn.
Uiteraard hebben wij deze verandering ook besproken met de huisartsen van het gezondheidscentrum en zijn zij op de hoogte van de aangepaste werkwijze. De prikpoli in de apotheek blijft geopend op de bekende dagen en tijden.
Heeft u nog vragen?

Wij hopen u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd. Als u toch nog vragen heeft, kunt u deze stellen aan de balies van Apotheek Nieuwe Houthaven en de Spaarndammer Apotheek (Spaarndammerstraat 59, 1013 TA Amsterdam) of telefonisch: 020-8202021 (Apotheek Nieuwe Houthaven) of 020-6829454 (Spaarndammer Apotheek).

Tel: 020 – 820 20 21
Fax: 020 – 820 20 26
E-mail: info@apotheeknieuwehouthaven.nl

Maatregelen in verband met het Coronavirus

  • In de apotheek zijn er maatregelen genomen i.v.m. het Covid-19 virus. Maximaal 2 mensen tegelijk in de apotheek en houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen!
  • Zorg dat uw arts/specialist het recept elektronisch aanlevert! Papieren recepten worden niet verwerkt.
  • Patiënten met klachten (hoesten, benauwdheid of koorts) dienen NIET naar de apotheek te komen, maar iemand anders te sturen of neem per mail / telefonisch contact op met de apotheek!
  • Indien u voor een medicijn moet betalen deze contactloos per pin betalen.

Toestemming

Elektronisch medische gegevens delen

Uw huisarts en apotheek houden ieder een eigen dossier over u bij. Hierin staat informatie die belangrijk is voor uw behandeling. Uw huisarts legt vast wat uw klachten zijn en welke behandelingen u krijgt. Uw apotheker registreert welke medicijnen u krijgt en voor welke medicijnen u allergisch bent.
Deze gegevens kunnen worden uitgewisseld met het LSP (Landelijk Schakelpunt).
Voor een heldere uitleg over het LSP kunt u hieronder het filmpje bekijken van VZVZ.

Maakt uw huisarts of apotheek gebruik van het LSP? Dan zal hij of zij u om toestemming vragen om uw gegevens beschikbaar te stellen via dit netwerk. Na uw toestemming meldt uw zorgverlener uw gegevens aan bij het LSP door uw burgerservicenummer (BSN) door te geven.

Een andere zorgverlener kan dan uw gegevens opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. Het LSP zoekt aan de hand van uw Burgerservicenummer welke zorgverleners gegevens over u beschikbaar hebben gesteld. Als er gegevens beschikbaar zijn, kan de zorgverlener deze opvragen en inzien.

In het netwerk staat alleen uw BSN vermeld en welke huisarts en apotheek gegevens over u beschikbaar hebben. Uw medische gegevens worden dus niet opgeslagen in het LSP.

Het LSP is opgedeeld in ongeveer veertig regio’s. Alle huisartsenposten, huisartsen en apotheken, die gebruikmaken van het LSP, zijn ingedeeld in één van deze regio’s en kunnen zich eventueel bij een andere regio aansluiten. Binnen zo’n regio wisselen zorgverleners gegevens met elkaar uit. Voor ziekenhuizen is een uitzondering gemaakt. Zij hebben vaak patiënten die uit meerdere regio’s komen en kunnen daarom met meerdere regio’s gegevens uitwisselen.Patiënten merken in principe niets van de regio-indeling, tenzij ze ook bij zorgverleners uit andere regio’s komen. Dan kan het voorkomen dat gegevens niet kunnen worden opgevraagd. Via de kunt u zien in welke regio of regio’s uw zorgverlener gegevens kan uitwisselen.

Wilt u dat zorgverleners uw medische gegevens elektronisch kunnen delen? Dan kunt u hiervoor mondeling toestemming geven als uw huisarts of apotheker daarom vraagt. Daarnaast kunt u het formulier uitprinten, invullen en inleveren bij uw zorgverlener. Ook kunt u uw toestemming online regelen op www.volgjezorg.nl. Het kan zijn dat meerdere zorgaanbieders gegevens over u hebben die ze willen delen. Geeft u dan bij elke zorgaanbieder uw toestemming. U kunt uw toestemming altijd weer intrekken.

Bekijk de Voorlichtingsfolder Volgjezorg

Het formulier downloaden en uitprinten? Download het formulier.